|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان:

علم و فن با تکیه بر تجربه مسائل حوضه زاینده رود را کاهش می دهد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: پشتوانه علمی و فنی با تأکید بر انتقال تجربیات گذشته مسائل حوضه زاینده رود را کاهش می دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان در نخستین رویداد انتقال تجربه مدیران عامل سابق شرکت آب منطقه ای اصفهان، مهندس حسن ساسانی با اشاره به این که برای تعادل درحوضه زاینده رود نیاز به راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، افزود: در حکمرانی آب مسأله آب  محدود به شرکت آب منطقه ای اصفهان و یا وزارت نیرو نیست.

وی با بیان این که تمرکز جمعیت 5 میلیون نفری، صنایع و یا افزایش بارگذاری ها در این حوضه نیاز به تعریف دوباره مسأله به صورت ریشه ای دارد، تصریح کرد: ورود همه دستگاهها و  همراهی کلیه ذینفعان چه در بالادست و چه در پایین دست و باز تعریف مصارف آبی در حوضه زاینده رود ضرورت دارد.

ساسانی با اشاره به توسعه کشاورزی درحوضه زاینده رود خاطر نشان کرد: در این حوضه کاهش مصرفی اتفاق نیفتاده است بلکه تنها محل مصرف تغییر کرده و جابه جا شده است.  

مهندس عباس شفیعی معاون پیشین وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب کشور و مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای اصفهان با تأکید بر استمرار این سری از نشست ها، بیان داشت: حوضه زاینده رود پازل کوچکی از مسائل آب کشور است و مسأله آب امروز به معضل جهانی تبدیل شده است.

وی با تأکید بر چهار دوره تکوینی مدیریت آب در کشور افزود: دوره اول فزونی آب نسبت به تقاضا، دوره دوم مدیریت توسعه تأسیسات منابع آبی، دوره سوم مدیریت تقاضا و کاهش مصرف آب و دوره چهارم دوره بازتخصیص منابع آب است.

شفیعی با اشاره به این که دو دهه است به دوره سوم وارد شدیم، اضافه کرد: در این دوره تقاضاها افزایش پیدا کرده و با توسعه مراکز جمعیتی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی اضافه برداشت ها تشدید شده است.

معاون پیشین وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: دوره چهارم به نوعی مکمل دوره مدیریت تقاضا است و کاهش ذخایر استراتژیک آبی همزمان با تغییرات اقلیمی نیازمند فرمان جدیدی برای مدیریت منابع آب است.

شفیعی با تأکید بر حسابداری آب خاطر نشان کرد: الگوهای امنیت غذایی، ترم های آب مجازی، آمایش سرزمین، سلامت منابع آبی و پساب قطعه های پازل مدیریت منابع آب است که نیازمند حاکم شدن معیارهای اقتصادی بر مدیریت با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی است.

وی با تأکید دوباره بر اصلاحات سیاسی و بحث آمایش سرزمین تصریح کرد: تنظیم مقررات آب کشور در سطح ملی با سه محور تخصیص، حفاظت و پایش می تواند بازتخصیص و سازماندهی منابع آب کشور را در پی داشته باشد.

مهندس عبدالجواد  زعفرانی یکی دیگر از مدیران عامل پیشین آب منطقه ای خاطر نشان کرد: از راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود حوضه زاینده رود اتمام طرح های نیمه تمام گذشته مثل طرح سوم کوهرنگ است که 28 سال از آغاز آن گذشته ولی هنوز به اتمام نرسیده است.

مهندس محمدعلی طرفه معاون پیشین امور عمرانی استانداری اصفهان و یکی دیگر از مدیران عامل سابق تصریح کرد: امروز فرصتی برای منابع آب کشور ایجاد شده است و آن توجه مردم به مسأله آب است. وی با تأکید بر این که تغییر ساختار مدیریت آب کشور باعث رقابت در برداشت آب شد، بیان داشت: این مسأله دغدغمند شدن اقشار مختلف مردم را در مسأله آب به همراه داشت.

طرفه با اشاره به راهکارهای متناسب با تغییر اقلیم، افزود: عدم تعادل و افزایش بارگذاری های در حوضه زاینده رود نیازمند اقدامات اصلاحی است.  وی با تأکید بر  بحث حقآبه ها و توجه به تأمین متعادل آب، یادآور شد: باز تعریف مصرف در حوضه زاینده رود یک راهکار برای رسیدن به تعادل است.

در ادامه این جلسه دکتر مسعود میر محمد صادقی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در سال های 1392 تا 1399 با تأکید بر حکمرانی خوب آب ، بیان داشت: علی رغم تمام تلاش ها در حوضه زاینده رود شفافیت لازم وجود ندارد و یکی از مسائل نهادی برای حکمرانی خوب آب کارکردن در اتاق شیشه ای است. وی با اشاره به وجه دیگر حکمرانی خوب آب خاطر نشان کرد: اقتدار نکته مهم دیگر در حکمرانی خوب آب است که تنها با مشارکت کلیه ذینفعان بدست می آید. میر محمدصادقی با تأکید بر پیچیدگی های حوضه زاینده رود، افزود: گذشته و تجربیات آن می تواند مکانیسم درست را به ما نشان دهد. رئیس فعلی حوضه آبریز رودخانه سفیدرود اضافه کرد: ترسیم نقشه راهبردی حوضه های آبریز و تقویت نهادهای موجود از راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود است.

وی با اشاره به این که کلید حل مشکلات آب کشور از بخش کشاورزی می گذرد، تصریح کرد: دخیل شدن کشاورزان در تصمیم گیریها و مشارکت آنها حکمرانی خوب آب را تحقق می بخشد.

مهندس محمد ممتاز پور مجری پیشین طرح بهشت آباد و آبرسانی به کاشان نیز با تأکید بر افزایش مصارف در حوضه زاینده رود، گفت: باید فکری برای اضافه برداشت ها در این حوضه کرد.

 وی با اشاره به این که 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: با تدقیق اطلاعات حوضه و به روز کردن آنها می توان با تکیه بر مباحثی مانند آمایش سرزمین تصمیم گیری کرد.

ممتاز پور با تأکید بر مدیریت همزمان آب و انرژی خاطر نشان کرد: بازتخصیص منابع آب و به طور موازی جلوگیری از بارگذاری های جدید و اتمام طرح های انتقال آب، در کنار مدیریت نرم افزاری و سخت افزاری حوضه زاینده رود را به تعادل می رساند.

مهندس علی بصیر پور معاون پیشین حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان بیان داشت: ما نیازمند یک بسته جامع با در نظر گرفتن مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فنی درباره زاینده رود هستیم تا فعالیت ها در استان اصفهان و سایر استان های درگیر حوضه زاینده رود همراستا شود.

وی با تأکید بر لزوم آیین نامه های اجرایی، خاطر نشان کرد: با گذشت 40 سال از قانون توزیع عادلانه آب هنوز دستور العمل و آیین نامه اجرایی برای آن نداریم.

در این جلسه که بیست و پنجم آذر ماه در محل سالن کنفرانس شرکت آب منطقه ای اصفهان برگزار شد، علاوه بر مدیران و مدیران عامل پیشین شرکت آب منطقه ای اصفهان، دکتر حامد یزدیان مشاور استاندار اصفهان در امور آب، دکتر سجاد انتشاری مشاور معاون استانداری اصفهان و مهندس حمزه انصاری مدیر دفتر فنی استانداری اصفهان، دکتر بابک ابراهیمی و مهندس محمود چیتیان دو معاون فعلی شرکت آب منطقه ای اصفهان حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر درباره حوضه زاینده رود پرداختند.

کد خبر: 1336
  تاریخ خبر : 27 آذر 1400
 پرستو ایران پور
 562
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 994
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 4,081,843
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 09:01:49
  • شناسه IP شما : 3.144.243.184

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :